Îmbunătăţirea comunicării, vitală pentru relaţii de calitate

Îmbunătăţirea comunicării, vitală pentru relaţii de calitate

Comunicarea în diferite moduri,adaptate interlocutorului este de o importanţă vitală pentru a relaţiona în mod satisfăcător cu mediul nostru. A ne modela propria lume şi a relaţiona satisfăcător cu cei din jur este mai mult decât important, este vital și trebuie să fim flexibili în beneficiul propriilor noastre interese.

În special în domeniul comunicării, schimbăm continuu rolurile de emiţător și receptor; îmbunătăţirea fiecăruia dintre aceste roluri va determina rezultatul final - îmbunătăţirea calităţii comunicării noastre în general.

În mod straniu, încă de când ne naştem suntem adevăraţi bureţi receptivi, absorbim toată informaţia din mediul nostru şi, în acelaşi timp, începem să trimitem mesaje codificate. A descifra sensul real al mesajului emis este cheia pentru a-l înţelege. De multe ori observăm mulţi părinţi care sunt manipulaţi în mod inconştient de către copiii lor care nici măcar nu pot vorbi; după aceea, evident că mulţi devin adevăraţi experţi în arta de a-i manipula pe cei apropiaţi dar şi pe necunoscuţi, fără a avea nevoie de nici o tehnică pentru astfel de scopuri.

În cadrul comunicării, mulţi consideră că partea strict verbală ajunge la un maximum de 10% în relevanţă, personal consider acest lucru o strategie strălucită pentru a vinde comunicarea non verbală drept o recurgere la scopurile noastre de comunicare. Dacă într-adevăr în cadrul comunicării partea verbală ocupă doar 10%, atunci nu înţeleg motivul pentru care ne-am consuma energia vorbind. Teoriile cu caracter ştiinţific şi insist, în afară de interesul comercial, stabilesc procente foarte diferite deşi, niciuna dintre aceste teorii nu fixează valoarea comunicării verbale sub 40%.

Când vorbim, nu doar trimitem mesajul strict verbal, trimitem de asemenea şi un mesaj non verbal către receptorul nostru sau receptorii noştri şi, în acelaşi timp, suntem receptori non verbali ai celuilalt. Concentrându-ne pe aspectul verbal al comunicării, trebuie să ţinem seama de câteva aspecte foarte importante. Atunci când vorbim trebuie să fim clari şi direcţi, de preferat să îl privim în ochi pe receptorul nostru. Contactul vizual este foarte important atunci când vorbim cu cineva.

Este adevărat faptul că ar putea fi nepotrivit să-l fixăm cu privirea pe celălalt, prin urmare un truc utilizat este să îl privim într-un punct imaginar între sprâncene şi astfel interlocutorul nostru nu se va simţi stânjenit.

Atunci când trecem la rolul nostru de receptor este esenţial să ascultăm, nu să-l auzim pe celălalt, insist, să ascultăm. Practica ascultării active presupune să ne concentrăm la mesajul celuilalt, nu să încercăm să ne pregătim următorul comentariu pentru momentul când ne vine rândul să schimbăm rolul. Atitudinea noastră este un alt element mai mult decât important atunci când ascultăm, adică, chiar să se observe că ascultăm cu atenţie. Dacă nu aveţi chef să-l ascultaţi pe celălalt ar fi mai bine să nu o faceţi, deoarece mesajul dumneavoastră non verbal va fi copleşitor, iar celălalt va primi mesajul în mod conştient sau în cel mai bun caz pentru dumneavoastră, în mod inconştient.

Incongruenţa între mesajul nostru verbal şi cel non vebal este întotdeauna simţită de către celălalt într-un fel sau altul, întotdeauna ajunge la el. Imaginaţi-vă că aveţi în faţă o persoană care stăpâneşte arta comunicării, mă refer nu numai la faptul că se exprimă cu uşurinţă, că într-adevăr cunoaşte tehnici şi stăpâneşte instrumente specifice. Dumneavoastră veţi rămâne imediat pe dinafară şi, dacă celălalt nu stăpâneşte asemenea tehnici, în mod inconştient veţi simţi că există ceva în mesajul său care nu se leagă.

În cele din urmă, mesajul său, dintr-un motiv sau altul, nu va fi efectiv şi va avea repercusiuni negative pentru interesele sale personale, pentru că pe toţi ar trebui să ne intereseze să reuşim să comunicăm într-o formă efectivă.

Înainte de a vorbi este necesar să ne gândim ce anume vom spune, să ne oprim pentru o clipă, să folosim pauză pentru reflecţie. În plus, vom face ca interlocutorul nostru să aprecieze această pauză exact ca ceea ce înseamnă, că dumneavoastră sunteţi o persoană care gândeşte înainte de a vorbi.

O astfel de atitudine va transmite în plus un mesaj de seriozitate din partea dumneavoastră, a persoanei care nu vorbeşte de dragul de a vorbi şi profitând de pauză putem evalua impactul cuvintelor noastre asupra celuilalt. A ne opri să gândim pentru o clipă la efectul pe care cuvintele noastre îl vor avea asupra celuilalt, vă asigur că ne poate scuti de o problemă în plus.

Daniel Costa Lerena