Ce este merchandinsingul și care este rolul acestuia?

Ce este merchandinsingul și care este rolul acestuia?

Merchandisingul se referă la procesul de promovare și de vânzare a produselor, serviciilor sau ideilor prin crearea de exponate atractive, strategii de marketing și activități promoționale pentru a atrage consumatorii să facă o achiziție. Aceasta implică analiza comportamentului consumatorilor, a tendințelor pieței și a altor date pentru a crea o experiență de vânzare cu amănuntul care să atragă clienții și să stimuleze vânzările.

Merchandisingul include toate metodele care vizează optimizarea rentabilităţii unui produs, acţionând în prezentarea acestuia la locul de distribuţie. Importanța acordată acestor metode a crescut în paralel cu dezvoltarea magazinelor cu autoservire (punerea în valoare a produselor nemaifiind treaba vanzatorilor-consilieri).

În industria comerțului cu amănuntul, merchandisingul este un factor esențial pentru creșterea vânzărilor și a profitabilității. Comercianții cu amănuntul trebuie să se asigure că produsele lor sunt prezentate într-un mod atractiv din punct de vedere vizual și că vor atrage atenția potențialilor clienți. Acest lucru implică plasarea atentă a produselor, stabilirea prețurilor și activitățile promoționale pentru a maximiza impactul eforturilor de marketing ale unui comerciant cu amănuntul.

Merchandisingul nu se limitează la magazinele fizice de vânzare cu amănuntul, deoarece este utilizat și în mediile de vânzare cu amănuntul online. Platformele de comerț electronic folosesc merchandisingul pentru a prezenta produsele într-un mod atrăgător și relevant pentru nevoile clienților. Aceasta include recomandări personalizate bazate pe istoricul de navigare, recenzii ale produselor și alte date care sunt folosite pentru a crea o experiență de cumpărare personalizată.

Pentru Keppner, merchandisingul: „este produsul potrivit, la locul potrivit, la momentul potrivit, la preţul potrivit, în cantitate adecvată.'

Merchandisingul are la baza 3 elemente:

- punctul de vânzare (amenajarea şi gestionarea acesteia: atractivitate, confort oferit clienţilor, parcare, indicatoare, lărgimea culoarelor etc.);

- spaţiul de prezentare (locul atribuit fiecărei categorii de produse, dispunerea produselor în cadrul unei categorii etc.);

- produsul (imaginea produsului, serviciile asociate etc.).

Interesele distribuitorilor şi producătorilor din zona de merchandising nu sunt neapărat compatibile, obiectivul distribuitorului fiind maximizarea profitului pe client (indiferent de referinţă vândută), în timp ce al producătorului este de a maximiza profitul produselor sale. Exemplele includ tendinţa distribuitorilor de a favoriza mărcile de distribuitor ale căror marje sunt mai mari decât cele ale produselor comercializate de marile branduri.

Există mai mulţi coeficienţi şi indicatori ce permit măsurarea eficienţei merchandisingului, de exemplu:

- Coeficientul unei referinţe

- Productivitatea şi rentabilitatea unui spaţiu de prezentare

Câteva sfaturi pentru optimizarea merchandisingului:

- adaptaţi oferta la logică de achiziţie a clienţilor/amenajarea magazinului în funcţie de nevoile clientului;

- respectaţi limitele universului de consum;

- faceţi oferta lizibilă prin marcarea în mod clar a familiilor de produse;

- adaptaţi suprafaţa de vânzare la implicarea clienţilor;

- valorizaţi segmentele de bază;

- creaţi universuri de consum (raioane aproape autonome în raport cu celelalte raioane din magazin) cu vânzători specializaţi şi o gamă mai largă;

- fiţi prezent pe pieţele emergente pentru a beneficia de o imagine „de varf'.

Merchandisingul este un aspect esențial al industriei de retail, deoarece implică crearea unei experiențe de vânzare cu amănuntul care să fie atrăgătoare, atrăgătoare din punct de vedere vizual și adaptată la nevoile clientului. Acesta implică o selecție atentă a produselor, stabilirea prețurilor și crearea de exponate pentru a maximiza impactul eforturilor de marketing ale unui comerciant cu amănuntul. Un merchandising eficient poate stimula vânzările, poate crește gradul de conștientizare a mărcii și poate spori loialitatea clienților, ceea ce îl face o componentă esențială a oricărei strategii de succes în domeniul comerțului cu amănuntul.