Cum să creezi un bun slogan
Vă puteţi folosi imaginaţia sau puteţi să solicitaţi ajutorul unui specialist (copywriter) pentru a găsi un slogan sau un motto care vă place şi care corespunde cu afacerea/activitatea dvs. Dacă doriţi să încercaţi să-l concepeţi plecând de la zero, sau să vă recreaţi sloganul existent, brainstorming-ul este o etapă inevitabilă.
Brainstorming-ul se face astfel:
1. Creaţi o listă cu idei
Lista poate să fie foarte lungă şi să vă ia ore sau zile, dar cel mai important este să vă epuizaţi ideile. De exemplu, pentru serviciul unei persoane, prioritatea sunt cuvintele cheie care au legătură cu fiabilitatea, confidenţialitatea şi securitatea.
Pentru a vă ajuta, utilizaţi un dicţionar bun. Faceţi cercetare pe motoarele de căutare, uitaţi-vă în broşuri pentru a compara sloganurile concurenţilor.
Un slogan nu metioneaza neapărat natura produsului sau a serviciului oferit (floare, maşină, calculator, stilou...), sau avantajul produsului (puternic, delicios, comprimat...).
Există o mulţime de sloganuri de marcă, ce utilizează mai ales cuvinte legate de emoţii şi care provoacă imaginaţia, de exemplu: a mişca, a iubi, tânăr, util...
Dar, pentru a încadra această cercetare, găsiţi cuvinte şi fraze care răspund la următoarele 3 puncte:
- identificarea grupului ţintă (toate grupele de vârstă, femei casnice, profesionişti, adolescenţi...). Un produs sau un serviciu care se adresează tuturor grupelor de vârstă utilizează cuvinte foarte simple (sens şi pronunţie) şi câteodată amuzante;
- avantajul produsului sau serviciului (de exemplu un produs rar, rezistent, făcut de mână, proiectat de un inginer "Aspiratorul nu pierde aspirația");
- diferenţele între voi şi concurenţi (calitate excepţională, preţ, distribuţie, servicii pentru clienţi "Referința calitate-preț").
2. Selectaţi-vă "favoritele"
Începeţi cu 20 şi apoi reduceţi la 5-10 fraze. În această listă, care cuvinte şi fraze sunt cel mai uşor de pronunţat? Dar cel mai uşor de memorat?
3. Cereţi opinii din jurul vostru
Acesta este un pas important, chiar şi pentru un specialist. Câteodată sfaturile celorlalţi pot să vă inspire în a merge mai departe cu demersul vostru. Anturajul, colegii, prietenii, oamenii de pe un forum sau de pe net vă pot ajuta să alegeţi.
Chiar dacă la final tu eşti cel care alege! La sfârşitul acestei etape, veţi găsi 1-2 "canditați". Reflectaţi bine la cel care corespunde cu adevărat publicului vostru ţintă şi produsului. Alegerea va fi dificilă, dar, dacă aţi trecut aceste 3 etape, cu siguranţă veţi găsi un slogan bun!
4. Pentru a testa sloganul, reflectaţi asupra acestor întrebări:
a) Eşti diferit de ceilalţi?
Este ca un logo, un slogan trebuie să fie diferit de cel al concurenţilor. De câte ori aţi auzit motto-ul sau sloganul: "La dispoziţia dvs după 19.."? Dar fiţi atenţi la originalitate. Dacă sloganul este aproape similar cu un slogan foarte cunoscut, există un risc juridic.
b) Sunteţi sincer cu declaraţiile dvs?
Este uşor de spus "cel mai bun produs pentru câinele dvs". Expresia "cel mai bun" este atât de des utilizată încât a devenit banală (acesta este adevărul!). A declara unele calităţi excesive, este un lucru contraproductiv ("Acest produs tine toată viaţa!").
c) Există un avantaj în fraza?
Citând un avantaj, da o impresie foarte bună. În toate cazurile, nimeni nu vorbeşte în mod negativ despre propria sa firmă!
d) Este uşor de memorat?
Mai ales pentru un produs pentru publicul larg, o frază scurtă şi uşoară este regula de aur!
e) Este serios sau mai mult distractiv?
Se ştie că un slogan amuzant nu se alătura oricărui produs său serviciu. Dar dacă este posibil, şi dacă funcţionează bine între produs şi publicul său, până la urmă este un slogan reuşit! Un slogan care "face să râdă" este adesea memorabil!
Un motto sau un slogan nu sunt bătute în cuie. Chiar şi marile companii îl schimbă din când în când. Acest lucru depinde de dezvoltarea şi dinamica societăţii. Cu excepţia câtorva sloganuri care au devenit "legende", frazele sunt practic inseparabile de marcă respectivă.