De ce avem nevoie de un bun Facilitator în echipă?

De ce avem nevoie de un bun Facilitator în echipă?

În viziunea tradiţională, rolul managerului sau al coordonatorului de grup era al celui care face tot, ştie tot, oferă direcţia iar grupul îl urmează. Astăzi însă lucrurile tind în altă direcţie. În loc să folosească echipa pentru a pune în aplicare iniţiativele sale, liderii moderni au nevoie de echipe creative, auto-conduse. Astăzi, orice lider trebuie să fie şi un bun facilitator.

Rolul facilitatorului nu se aplică doar în cazul managerului, ci şi în cazul oricărei persoane care vine în contact cu un grup în cadrul unui proces de învăţare sau formare.

Obiectivul unui bun facilitator este că descoperirea şi învăţarea să se producă la nivelul grupului şi nu doar la nivel individual. Grupul devine astfel o echipă, un tot unitar, antrenat într-un proces de descoperire de sine, ajungând astfel să-şi creeze o identitate.

Procesul facilitării are un obiectiv simplu: puterea de decizie şi acţiune este redată grupului.

Iată câteva modalităţi prin care grupul poate fi împuternicit (empowered):

• Deschidere

Cu toţii am experimentat ce înseamnă să facem ceea ce ni se spune. Fără drept de a alege, de a ne exprima părerile nu ne putem dezvolta. În locul constrângerii, facilitatorul alege deschiderea. Alege să ofere timp şi spaţiu echipei, oferindu-le membrilor libertatea de a rezolva singuri problemele.

Facilitatorul are răbdarea să lase lucrurile să se întâmple. În cazul în care grupul nu şi-a găsit încă maniera optimă de a lucra împreună, nu şi-a găsit un drum comun pentru toţi membrii, facilitatorul are rolul de însoţitor în descoperirea acelui drum comun.

• Valorizare

Respectă modul fiecăruia de a gândi şi acţiona, acorda atenţie fiecărui membru al echipei, volarizeaza contribuţia fiecărui şi îi ajută să recunoască valoarea colegilor de echipă.

• Comunicare deschisă şi cultivarea unei atitudini relaxate.

• Întrebările bumerang

Întrebările bumerang au menirea să sublinieze faptul că facilitatorul nu deţine toate răspunsurile, şi chiar dacă le deţine, nu contează, căci răspunsurile grupului sunt mult mai relevante şi merită să fie descoperite. Tot ceea ce face un facilitator este să retrimită întrebarea către cel care a adresat-o.

• Alternative

Una dintre cele mai puternice tehnici în facilitare este generarea alternativelor. Însă alternativele nu vin din partea facilitatorului, el doar crează contextul pentru implicare şi iniţiativă din partea membrilor grupului prin adresarea întrebărilor deschise „cum ai putea proceda aici?”, „ce îţi lipeşte pentru a lua o decizie?”, „ce se poate întâmpla dacă procedezi în acest fel?”. Rolul facilitatorului nu este acela de a oferi soluţii, ci de a genera soluţii din partea grupului.

Claudia Ionescu