Angajaţi infideli vs. Angajatori nepăsători
Migrarea angajaţilor a devenit deja un fenomen des intanit în majoritatea firmelor, cea mai mare rată a fluctuaţiei de personal, de aproape 80%, se înregistrează în domeniul retailului.
În cazul fluctuaţiei masive de personal, companiile sunt puternic dezechilibrate de plecările dese şi repetate ale angajaţilor, fiind destul de greu să formeze o echipă în condiţiile în care peste 50% din angajaţi sunt noi.
Orice schimbare sau nou început are ca rezultat un amalgam de stări de nelinişte, entuziasm, dorinţa de a nu dezamăgi şi de a fi acceptat de noul colectiv. În acest context familiarizarea corectă cu valorile şi organizarea companiei sunt elemente primordiale care nu trebuie să lipsească în primele zile de muncă.
De regulă angajaţii iau decizia de a rămâne în firmă în primele 2 săptămâni. Prima zi la noul loc de muncă va fi cea care va da un sens pozitiv sau negativ percepţiei faţă de organizaţiei.
Principalele motive pentru care angajaţii decid să-şi schimbe actualulul loc de muncă sunt:
1. Banii – remuneraţie mică şi necorelată cu performanţa
2. Nerespectarea promisiunilor de carieră şi remuneraţie
3. Relaţia negativă cu şefii şi/sau colegii
4. Lipsa suportului şi a înţelegerii din partea conducerii
5. Lipsa unui mediu profesionist şi a unei culturi bazate pe performanţă
6. Program prelungit, mediu de lucru stresant, schimbări majore la locul de muncă
7. Lipsa perspectivelor de dezvoltare a carierei
8. Rutina la locul de muncă
Motivele sunt diferite şi variază de la o persoană la alta, ele fiind bazate în principal pe factori ce ţin de conţinutul şi structura jobului, de mediul la locul de muncă şi de remuneraţie.
Angajaţii de regulă, cu cât sunt mai buni şi mai apreciaţi la jobul lor cu atât sunt mai loiali organizaţiei în cadrul căreia activează. Înlocuirea acestora este destul de anevoioasă, găsindu-se cu greu angajaţi suficient de competenţi şi motivaţi.
Din acest motiv companiile care se preocupă de loializare personalului au dezvoltat un plan de motivare a angajaţilor valoroşi şi vor face demersuri din timp pentru a evita plecarea acestora. Înlocuirea unui angajat depinde de gradul de calificarea pe care îl presupune postul pe care acel angajat îl deţine.
Managerii educaţi ştiu din experienţă că angajaţii sunt mai motivaţi atunci când înţeleg direcţia în care se îndreaptă compania şi motivele pentru acea direcţie. Astfel, comunicarea şi transparența managerială joacă un rol primordial în loializarea angatilor.
Companiile ar trebui să aibă în vedere costurile şi implicaţiile negative care intervin atunci când se confruntă cu plecarea personalului. Astfel nu trebuie neglijat timpul alocat pentru găsirea unei soluţii de a acoperi postul până la angajarea unui nou înlocuitor, supraîncărcarea cu sarcini a colegilor care preiau responsabilităţile celui care părăseşte compania, dar şi costurile datorate pierderii de productivitate, costurile aferente recrutării, angajării şi formării noului înlocuitor.